آیا روزی گلپایگان پایتخت ایران خواهد شد
این خبر نه تنها شگفتی مخاطب را به همراه داشته بلکه لبخندی نیز بر لبان آن خواهد آورد که نشان از غیر ممکن بودن این موضوع در ذهن مخاطب می باشد. شاید وجود شهرهای بزرگ و پرجمعیت به همراه وجود امکانات بسیار در آنها چنین شانسی را برای گلپایگان در ذهن مخاطب به صفر می رساند. مسئله انتقال پایتخت که چندی پیش تیتر اصلی خبرها بود ولی در حال حاضر موضوعی است که رسما از دستور کار خارج شده است و دیگر کسی به آن نمی پردازد ، عملا فکر پایتخت بودن شهری غیر از تهران را از ذهن ایرانیان ربوده است. گویا تهران به عنوان قهرمانی است یکه تاز و بی رقیب که مشت بر سینه میکوبد و حریف می طلب در حالی که هیچ شهری بهتر بگوییم هیچ شخصی اجازه فکر کردن در این رابطه را حتی به خود نیز نمی دهد.

با توجه به این نکته مهم که یکی از دلایل اصلی انتقال پایتخت گستردگی و پرجمعیت بودن تهران و زلزله خیز بودن آن است پایتخت جدید در حال حاضر نمی بایست دارای جمعیت زیاد و گستردگی فراوان باشد همچنین می بایست بر منطقه ای امن از منظر وقوع زلزله واقع شده باشد تا امکان گسترش آن با اصول مدرن شهر سازی میسر گردد طبیعی است که می بایست تمامی شرایط توسعه نظیر فراوانی منابع و زیرساخت ها برای آن نیز مهیا باشد.
با توجه به اینکه پایتخت بنا به برخی از ملاحظات می بایست در داخل و مرکز کشور باشد بسیاری از شهرها که در نزدیکی مرزها قرار دارند شانس خود را برای پایتخت شدن از دست خواهند داد طبیعی است کشوری که پایتخت آن در نزدیکی مزرها باشد با توجه به تهدیدهای فراوان ، بسیار آسیب پذیر بوده و اصولا پایتخت می بایست در مرکز کشور واقع باشد که گلپایگان دارای این ویژگی نیز میباشد و در مرکز کشور واقع می باشد. نزدیکی به شهرهای مهم کشور نظیر تهران، اصفهان و قم نیز از دیگر مزایای گلپایگان می باشد.
به راستی آیا روزی شاهد پایتخت شدن گلپایگان خواهیم بود؟ آیا در آینده مثلا صد سال دیگر چنین خبری را فرزندانمان خواهند خواند؟
صد سال پیش از آنکه آقا محمد خان قاجار تهران را به عنوان پایتخت برگزیند در حالیکه تهران شهر کوچکی بیش نبود اگر کسی از پایتخت شدن آن نام می برد بیگمان همگان به آن می خندیدند.